jätten i spegeln



Så många gånger har den här bilden säkerligen cirkulerat runt och visats på flertalet bloggar, men jag anser att den helt klart är värd att visas flera gånger. Det är en fantastiskt talande bild som visar den skeva syn många med mig, har på sig själva.

Jag har sagt så många gånger att anorexin aldrig blir nöjd, samtidigt som man allt som ofta förnekar att man överhuvudtaget är sjuk. Framförallt inte nu när man gått upp några kilo och värdena är bättre. Det känns som att jag står i ett vägskäl, det ena avtaget är en bred och inbjudande väg, anorexins väg, den andra är en smal och snårig stig och det är min väg till ett friskt liv. Även om den friska vägen har blivit en aning tydligare och inte fullt lika snårig, så är det förbannat svårt att orka gå den, för varje steg man tar sjunker man ner i djup gyttja. Flera gånger har jag gått in på den friska stigen, tagit några steg, kämpat mig upp ur gyttjan, förtvivlat tagit ett steg till och sedan vänt om tillbaka till den breda, trygga vägen. Vet Ni varför? För när jag vänder om är det plötsligt varken snårigt eller gyttja, utan vägen är fri och med en stark medvind i ryggen flyger jag tillbaka till mitt vägskäl och den breda vägen.

Nu när det är jul, tänker de flesta att de ska njuta av julmaten, lägga på sig några kilo och bara unna sig en ledighet.
Jag ser en frihet framför mig, en ledighet från alla krav, en chans att få gå ner mer i vikt, festa, njuta av livet. Visserligen ska jag prova olika saker, men bara så att det känns bra. Hur kan det någonsin kännas bra för en anorektiker? För attd et ska kunna kännas acceptabelt krävs kompensation och kompensation är något jag är hejdundrande bra på.

Är det inte fantastiskt att slösa bort sitt liv på grund av kroppsfixering? 

Kommentarer
Postat av: e

GOD JUL PÅ DIG OCKSÅ! ha de bäst i jul (:



åh, känner igen den där tanken med vägarna. så brukar jag också tänka. och det är ju egentligen bara den snåriga vägen som leder någonstans, den andra är bara en lång omväg.. tänk om man bara kunde få bestämma sig för att det var tvärtom, vad enkelt det skulle vara. men jag håller på dig (: KRAMAR



2008-12-23 @ 22:12:39
URL: http://ellinoor.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag saknar dig med!



Det känns åt helvete iallafall :( Ja det är ju en ide, borde ju gå på de kläder man har hemma. Dock blir det ju lite svårare om man ska köpa nya?



Imorgon ska jag till mina kusiner men annars är jag hemma, låter som en underbar idé! En av bussarna precis utanför huset går annars ner till söder så vi kan ses där med :)



God jul söta! <3

2008-12-23 @ 22:23:44
URL: http://sostituibile.blogg.se/
Postat av: Katrin

Ha en bra jul i alla fall! Hon som syns i spegeln på bilden, jag har förstått att de flesta ser henne som normal (och inte tjock, hon är tydligen normalviktig?)Jag kan inte se det, kan du?

2008-12-24 @ 09:45:40
Postat av: Anonym

när jag för först agången såg den typen av bild i hemkunskapsboken i femte klass tänkte jag typ: klichéer!! men det är så jävla sant...när jag tittar mig i spegeln är allt jag kan se mina feta lår... det är nästan som i en tunnel liksom....

2008-12-29 @ 00:07:20
URL: http://outerbodyexperience.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0