pro ÄS gaaah

Jag blir så arg, har kollat lite bloggar om personer med diverse ÄS.
Herregud vad är det som händer?
En person skulle betala pengar i en burk för varje kaka/godsak hon åt.
Dessutom straffa sig själv på andra sätt.
Jag blir helt chockad, för mig har det aldrig ens varit på det sättet, kanske i början och visst kände jag mig äckligast i världen om jag nåt onyttigt, vilket jag kompenserade genom att spy och träna och svälta (att jag åt onyttigt hände inte ofta för den delen heller, utan det var när min kropp var slutkörd och näringsdepåerna mer än slut).

Jag fattar inte hur folk tänker, men vet ni vad det värsta är?
Att andra sitter och kommenterar dessa bloggar, bara peppande kommentarer om hur fin personen kommer vara när den går ner till undervikt och vilka smarta tips personen hade.
Väldigt smart, mycket givande att handla på det sättet. Jag har själv varit på botten, men som jag sagt tidigare skulle jag aldrig delat med mig av mina tvångstankar eller beteenden, dom var för mig pinsamma och MINA.

Nej nu ska jag gå och äta kvällsmellis.. Jag var bara tvungen att skriva av mig, eftersom jag fick en smärre chock och jag är på viktuppgång och dom kämpar åt det motsatta.

Kommentarer
Postat av: Kajsa

Jag vet ju det, men då man kommer in i cirkeln så är det svårt att komma bort därifrån.



Jag håller absolut med dig. Man ska verkligen inte uppmuntra folk som redan är normalviktiga med att gå ner i vikt. Det är ju en helt annan sak om denna lider av övervikt.

2008-10-07 @ 23:13:25
URL: http://Underworld.bloggagratis.se/
Postat av: Lisa I

Jag vet, och det stör mig något enormt! Pro-ana blir inte mer OK för att de som peppar varandra att gå ner skulle vara överviktiga heller, för det är att peppa varandra att göra sig sjuka. Jag kan inte förstå att man gör det? Så jävligt som det var i ätstörningen kan jag inte ens i min vildaste fantasti förstå hur några vill uppmuntra varandra till samma beteenden och samma helvete. Man blir inte lyckligare av att vara smal och svält är inte nyckeln till något. Mer än möjligen olycka.

Det är så skönt med dig, Helena, för du lägger inte ut en massa pro-bilder :)

Kram!

2008-10-07 @ 23:29:31
URL: http://lynxia.blogg.se/
Postat av: Mia

Jag förstår mig inte heller på Pro-ätstörnings"rörelsen". Inte ens när jag själv var ätstörd förstod jag det. Ja förstår inte hur någon som någonsin upplevt vad det innebär att leva med anorexi och ÄS kan sitta och påverka andra i samma riktning. Anorexi och ÄS är ett helvete. Hur är man funtad om man önskar människor det?

2008-10-08 @ 10:43:16
URL: http://iwannabefree.blogg.se/
Postat av: Katrin

Jag fattar det inte heller, proanorna har ju oftast ingen ätstörning från början (med några undantag av anorektiker som söker sig dit), det är normalviktiga som har tittat på top model, känner sig feta i jämförelse och därför vill banta sig underviktiga (grovt förenklat så klart). Jag är själv över trettio, och märker en enorm skillnad idag på hur folk kommenterar kroppar mot för några år sedan, nu kallar vanliga tjejer/kvinnor normalviktiga för kraftiga och mulliga, och underviktiga för smala och fina.

2008-10-08 @ 11:16:33
Postat av: Anonym

Skrämmande många som har bloggar med mycket pro-ana är bulimiker som säger att de vill ur bulimin, och att fortsätta peppa varandra att gå ner i vikt då är bara SÅ FEL. Fattar de inte att det är två mynt av samma sak? Man blir aldrig fri från hetsätningar om man försöker svälta sig. Någon som säger att hon vill bli frisk men gör allt för att bli anorektisk och glorifierar det anorektiskt magra är verkligen skrämmande. Än värre när hon peppas i det också.

Hela pro-grejen är så störd! Man kanske borde flagga sådana bloggar för bloggföretagen, de vill väl inte ha dålig publicitet så kanske kunde man få bort dem?

2008-10-08 @ 11:28:45
Postat av: Beatrice

Nej, jag kommer inte bli lyckligare vid 50, men jag vill bara bli smal. Men först och främst siktar jag på 55 och måste jobba på att vara nöjd då. Vet liksom inte om det jag ser i spegeln är verklighet eller inte. Hoppas inte spegeln visar sanningen...

Hets är hemskt. :(



Oj. Det var inte mycket du väger till din längd :/ Hoppas verkligen du blir frisk! Går inte att föreställa mig hur du har det... det är så främmande. När du skriver om din tillvaro och tankar, det är som en mardröm. Och jag förstår mig inte heller på dessa pro-ÄS. Det är så jävla sjukt!

2008-10-08 @ 12:20:29
URL: http://aestheticlythin.blogg.se/
Postat av: Angelica

du e så smart och de e bra att du tar upp de här problemet i din blogg. du e så bäst, bäst, bäst!

love u! <3

2008-10-08 @ 13:26:35
URL: http://flingawashere.blogg.se/
Postat av: Freja

jag vet,asså hur cp i huvudet får man vara att peppa varandra in i ett helvete?

jag har läst att för vissa är anorexian som en gud,och det finns böner till henne och allting.

så himmla sjukt,och hur kan sånna sidor ens få finnas?

ta hand om dej sötnos <3

2008-10-08 @ 17:14:12
URL: http://lollipopshop.blogg.se/
Postat av: Nikki

Såg oxå den bloggen... Helt wierd!! 16-åringen från STHLM... Som tidigare är skrivet, bra att du belyser problemet! sen finns de alltid de dårar som tar åt sig och börjar leva efter liknande principer...



Kämpa på! Ironiskt nog säger de flesta att de, med viktuppgången, senare mpr bättre å bättre, även omman aldrig blir 110% frisk...



Take care! // Nikki (f)

2008-10-10 @ 23:02:16
URL: http://bonies.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0