frihet

Vet Ni hur svårt det är att lita på sig vad gäller hur mycket man ska äta? Jag försöker göra mitt bästa, men får självklart ryck och tror att jag äter för mycket. För det skulle ju vara katastrof, eller inte, men som alltid får jag lite halvt panikkänslor.

Jag tycker det har gått bra med maten i alla fall, även om jag är väldigt förvirrad och osäker.
Hursomhelst är det en stor frihet att få bestämma själv, skönt att ingen håller på att vaktar en hela tiden, för det är fruktansvärt jobbigt.

Jag använder mandometern fortfarande, men inte hela tiden, för det är sjukt omständigt. Dessutom åker jag och Catrin<3 till Seriben i 12 dagar och då kommer jag inte använda någon våg.

Nu har jag ett friskt BMI så det känns inte som jag behöver oroa mig allt för mycket, kommer nog hitta en bra balans snart.

Var på gymmet i lördags med Anna, vilket var skitkul, så otroligt skönt att få träna och dessutom slippa den maniska träningen.

Det finns mycket jag skulle kunna skriva om, men det bästa skulle vara att Ni sa vad Ni vill läsa om. Eftersom jag börjar närma mig ett helt friskt liv, jag har gått i genom alla faser och jag vet hur jävligt det kan vara.

För 9 månader sedan var jag på hemköp med min bror, jag hade sådan beslutsångest att jag började gråta. Jag var i så dåligt skick då att min bror hade tänkt köra in mig till akuten. Med det vill jag säga att man kan vända även det värsta, man kan klara allt.
Börja inte imorgon utan börja nu. Jag slösade nämligen bort alldelse för mycket tid med visionen om att "jag börjar imorgon, då ska jag sluta fuska". Det funkar aldrig, när jag väl bestämde mig gjorde jag det en kväll när jag hade ett mellis kvar, då fick det vara nog. Det var fruktansvärt tufft och konstigt, men det var verkligen värt det.

Vad hade hänt om jag inte hade bestämt mig?
Jag hade aldrig orkat med behandligen eller att leva, för livet var ett jävla helvete varje dag.

Kommentarer
Postat av: k

åh, jag blir så glad av att läsa vad du skriver. du är så jäkla duktig verkligen.



vad jag skulle vilja läsa lite om är typ om vikten. eller, jag håller ju själv på att försöka bli frisk. går sakta men säkert uppåt i vikt. och på något konstigt sätt känns inte maten lika jobbig längre, eller okej den är jobbigt ibland, men samtidigt vill jag inte vara utan den för jag vet hur jag blir utan mat. men i alla fall, jobbigast just nu är själva viktuppgången. att acceptera att det ska på så många kilon på min kropp, när jag själv inte ser att det behövs. hur hanterar man det? just nu kör jag helt på att bara fortsätta ändå, försöker intala mig själv att livet bara blir bättre o bättre (du anar inte hur stor inverkan dina texter haft på det här tänkandet) om jag fortsätter, men ändå. det är så grymt jobbigt. några tips? eller egentligen vad som helst om själva "vikten" liksom.

2009-02-23 @ 17:22:06
Postat av: Nolita

Jag är verkligen glad för din skull.

Vet du vad det var som fick dig att verkligen bestäma dig?

Jag tänkte mycket ett tag att det kommer komma av sig själv, viljan, men har nu insett att jag kanske måste tvinga fram den istället.Jag vet ju nu egentligen vad jag borde göra, jag kan göra det men fortarande så känns det ju så fel. Äch, jag vet inte. Sorry, snurrigt värre.



Jag beundrar dig för ditt slit. Minns när jag började läsa din blogg. Längesen men vilken resa du gjort.

Ta han om dig. Mvh. N

2009-02-24 @ 00:32:26
URL: http://www.metrobloggen.se/limit
Postat av: nattis

hur länge behövde du följa matschemat till punkt och pricka innan ångesten lättade?

2009-02-24 @ 09:53:27
Postat av: Lissie

Hej, tack för din kommentar. Det lyfter alltid humöret lite att veta att det går att bli frisk, även om det inte verkar vara det enklaste.



Det låter som du har kommit en bra bit på vägen, toppenbra jobbat! Hoppas att det fortsätter i samma riktning och att du lyckas bli helt fri. För som du säger, det går ju!



Många kramar

2009-02-24 @ 16:44:52
URL: http://thinline.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0