matschema&ångesthantering

Jag har hamnat i en sådan fas när man inte orkar, just nu vill jag bara stänga av och vakna när det är riktig vår ute.
Jag känner att ångesten håller på att ta över hela tiden och jag orkar verkligen inte det.
Jag har haft nog med ångest, jag förtjänar fan att slippa ångesten.

Maten går väl bra, gissar jag, just nu vet jag inte alls faktiskt, äter efter hunger, så det är positivt, även om jag säkert skulle behöva äta ännu mer för min kropp har riktigt bra förbränning. Men jag känner mig trött, förvirrad, nedstämd och ledsen. Äter dessutom flera gånger om dagen och har absolut ingen rädsla kvar för olika livsmedel, utan allt känns bra på det sättet, jag vet att jag i princip lägget upp perfekta portioner vid lunch och middag.

Dagens positiva var att träffa söta Rebecca, hur mysigt som helst och vi tog en promenad och pratade en massa. Hon är en fantastisk person och har verkligen en stark positiv energi.

Tror inte att det är maten som är problemet nu, utan mer andra saker som trycker ner mig och min stresshantering hör ofta ihop med kontroll över maten. Det gäller att helt enkelt inte lyssna på sig själv just då, för då får jag bara kaos till svar. Så därför kör jag bara, har inget intresse av att bli sjuk igen, för mig handlar det om allt eller inget, antingen är jag sjuk och inte går en behandling eller så är jag frisk. Jag måste säga att ett frisk liv, som jag levt de senaste månaderna är betydligt roligare. Det är bara när ångesten får lite för stark övertag jag tappar all verklighetsuppfattning och då vill jag bara vara i fred och sjuk. Men sen inser jag att det verkligen inte alls är värt det, det är även därför jag ofta äter än vad jag vill, eftersom jag vet att ångesten och anorexin försöker ta plats.

Jag tycker inte om ångest, det är värdelöst, minnet slutar fungera och man hamnar i ett tillstånd som antingen gör en uppe i varv eller totalt avstängd.

Imorgon ska jag gå till gymmet, då kommer allt kännas mycket bättre, antingen med en av mina bästa kompisar eller så kör jag lite egentid med mig själv.

Just nu är jag sjukt tacksam för att min älskade pojkvän<3 orkar ta hand om mig, sjukt värd person som gör mig trygg och faktisk innehar den fantastiska förmågan att lugna ner mig.


Har glömt att skriva mitt första matschema, vet inte ens vart jag har det längre.
Tror i alla fall att det var såhär:

Frukost:
1 portion havregrynsgröt, 1 äpple, 1 dl mjölk, 1 glas vatten

10mellis:
1 knäckemacka, 1 skiva ost, 2 dl juice

Lunch:
100 gram husmanskost

3mellis:
2 dl yoghurt, 1 dl flingor, 4 torkade frukter, 2 dl juice

Middag:
100 gram husmanskost

Kvällsmellis:
2 mjuka smörgåsar, med 1 msk mjukost på vardera, 2 dl juice

Självklart utan någon fysisk aktivitet, schemat var för första veckan, sen ökade vid stegvis, bland annat portionsstorleken redan efter någon vecka tror jag. Anledningen till det är att man lätt kan tappa en del i vikt, när man börjar behandling och förbränningen successivt börjar att komma igång.

Kommentarer
Postat av: Anonym

usch o tvi vad jag känner igen mig i det du skriver.. så hemskt mycket.. när ångesten verkligen bara tar all plats.. vissa dagar vill man bara krypa ner under täcket o inte komma fram förrän allt är över.. men det lär ju inte försvinna av sig själv.. Det jobbigaste för mig just nu är att jag inte vill gå i behandling.. jag vill bli frisk men känner mig så pressad i att gå i behandling.. jag vill samtidigt ha så mycket hjälp jag kan få, o i andra andetaget så vill jag bara förstöra det.. konstigt hur man fungerar eller inte fungerar..

Hoppas att du lyckas hålla dig på banan.. du är så duktig tycker jag.. kram

2009-03-17 @ 21:10:21
Postat av: lena

inlägget var från mig...=)

2009-03-17 @ 21:11:14
URL: http://tyrasmamma.bloggagratis.se
Postat av: Malin

Var stark tjejen!

Kram

2009-03-18 @ 13:11:08
URL: http://mells.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0