Lite svar på frågor om kontroll

Hur släpper man kontrollen?
Visserligen kan man bestämma sig att an ska släppa kontrollen, att agera därefter är betydligt mer problematiskt.
Jag tror att de flesta personer som lider av n¨gon form av en ätstörning relaterar sin sjukdom till just kontroll.

På något sätt känns det som att en person med starkt kontrollbehov aldrig kan bli fri ifrån det, men däremot lära sig hantera det på en sund nivå och istället vända det till något positivt.
När jag bestämde mig att det fick vara nog med allt fuskande och jag kände att jag inte kom någonstans annat än i än värre självhat och känslor av misslyckande. Så var det otroligt påfresyande, helt plötsigt hade jag bestämt mig att inte fuska och sköta maten, det tog emot som sjutton, det var en ständig kamp med sig själv, men kampen emot sjukdom fick ett otroligt uppsving och ledde mig in på helt rätt väg.

Det var absolut inte lätt, men ag tog mitt kontrollbehov och applicerade det på att inte fuska och istället maximera allt jag åt. Jag intalade mig själv varje dag (även om jag inte själv trodde på det själv till en början) att jag var för smal och behövde gå upp i vikt. Jag låtsades helt enkelt inte om att jag var sjuk, jag började att ta ansvar för mina handlingar, började successivt stänga av mitt förakt gentemot andra och mig själv. Det var inte sanna tankar, utan det var sjukdomen och ångesten som hatade allt och alla, självklart hatade ångesten mig mest.

Kontrollbehovet vad gäller maten börjar släppa mer och mer, även om jag ibland kan tänka efter, så tänker jag lika ofta att jag måste få i mig ordentligt med energi, eftersom jag tränar regelbundet och är i större behov av energi än någon annan i min familj.

Men tyvärr är det så att till en början måste man tvinga sig själv att våga släppa kontrollen, hela tiden göra tvärtemot vad sjukdomen säger eller kan tänkas säga. När man efter det har kommit en bit på vägen så mräker man att man vågar lyssna på sina hunger och mättnadskänslor och kan då avgöra om man vill äta mer eller inte.


Kontroll är som sagt bra, men endast till en viss gräns, för det kan lätt bli ens fall.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0